28. februar 2024

Fra drøm til virkelighed: Nu kan studerende iværksættere få den første investering gennem universitetet

iværksætterboost

Et børnebogsforlag. En motionsapp. Ny medicin mod HPV-virus. Studerende på universiteter starter virksomheder i alle brancher. Fælles for dem alle er, at det er svært at skaffe de første investeringer til at udvikle virksomheden. Nu lancerer Københavns Universitet, i samarbejde med Accelerace, Lighthouse Launch, som gør det muligt for studerende iværksættere at få penge til at forvandle deres startup fra drøm til virkelighed.

High five
Studerende fra Københavns Universitet får nu muligheden for at prøve iværksætterdrømme af med nyt KU-initiativ

Med Lighthouse Launch får de studerendes virksomheder en indledende investering på 30.000 kr, som de kan bruge til at udvikle deres forretningsidé. Lighthouse Launch er udviklet i samarbejde med Accelerace, der hjælper startups fra udvikling til vækst. Investeringerne til de studerende bliver betalt af Symbionfonden, der ejer Danmarks største iværksættermiljø, Symbion, der blandt andet driver kontorfaciliteter og community for innovative startups.

- Vi har længe tilbudt støtte og rådgivning til de af vores studerende, som har haft mod på at starte en virksomhed. Nu hjælper Symbionfonden os med at investere i de bedste forretningsideer blandt vores knap 40.000 studerende, så flere får mulighed for at skabe en succesfuld virksomhed, siger David Dreyer Lassen, prorektor for forskning og innovation.

Symbionfonden sætter 500.000 kroner i Lighthouse Launch i 2024. Midlerne skal uddeles gennem det Symbion-ejede Accelerace, der er en af Europas førende investorer i tidlige iværksættervirksomheder. Ud over penge tilbyder Accelerace også højtkvalificeret støtte og rådgivning fra mentorer, der selv har bygget succesfulde iværksættervirksomheder.

- Vi ser flere og flere interessante startups fra de danske universiteter, startet af dygtige studerende og forskere. Det giver Danmark en stærk pulje af potentielle vækstvirksomheder, hvis vi formår at hjælpe dem med at lykkes som virksomhed. I Accelerace er ca. en tredjedel af vores investeringer lavet i universitetshold, og vi ser frem til at bruge vores erfaring og dygtige mentorer til fortsat at assistere studerende”, siger Peter Torstensen, CEO i Accelerace & Symbion.

Der er deadline for ansøgninger til de første 10 Lighthouse Launch projekter 14. marts.

Fokus er på næste afgørende investering

Investeringsprogrammet er endnu en afgørende, brik i et struktureret udviklingsforløb, som skal hjælpe de studerende med at afdække og udvikle potentielle forretningsideer. Ved hjælp af forløbet kommer de studerende gennem de overvejelser, som er nødvendige for at udvikle et produkt til markedet.

Når deltagerne bliver optaget modtager alle projekterne 30.000 kr., som frit kan bruges til at udvikle deres ide. Hvert iværksætterteam får også tildelt en mentor, som selv er erfaren iværksætter. Mentoren følger teamet igennem hele forløbet, der varer 8 måneder og indeholder en række intensive workshops. Sparringen fra de erfarne iværksættere kan være lige så værdifuld som pengene. En iværksætter, der stiftede sin virksomhed under studiet, glæder sig over det nye initiativ.

- Jeg har i min tid som studerende lært at omsætte teorien i praksis, hvilket i dag har skabt en sund forretning, jeg kan leve af. Og som forhåbentlig vil hjælpe ældre og mennesker med handikap til et bedre liv ved at udnytte mulighederne i virtual reality. Derfor er det vigtigt, at Københavns Universitet satser på at styrke uddannelse i iværksætteri, siger Simon Bruntse Andersen, CEO & Co-founder Syncsence, tidligere studenter-iværksætter.

Marius Sylvestersen

Innovationscenterchef